Jag har tröttnat på allt skitsnack!

Passion betyder att man har en stark förkärlek till något eller någon. Jag har en stark förkärlek till min familj, min sambo, träning, min samling av dalahästar och kaffe. Passion är något fantastiskt och jag hoppas att ni alla har en passion för någonting eller någon här i livet.

När det kommer till träning och mitt yrke som personlig tränare har jag också många olika passioner – en av dem är att hjälpa människor att må bättre och bli starkare än de trodde att de kunde bli. En annan stor passion är att få tjejer och kvinnor att våga släppa taget om myten att tunga lyft skulle göra dem stora, bulkiga och oattraktiva.

Det stora problemet ligger hos media och deras sätt att framställa kvinnor i smala former och fotomodell-kroppar. Det blir inte heller bättre då träningstidningar och fitnessmagasin matar dig med informationen om att du ska gå på kaloriunderskott och träna med små, lätta vikter för att få den optimala, slanka kroppen. Visste du förresten att det finns tränare som förespråkar att du inte lyfter mer än 2.5 kg som kvinna?!....suck 2,5 kg....

Du blir inte ”bulkig”

Jag förstår konceptet att man som kvinna inte vill ha bulkiga muskler såvida man inte tävlar inom bodybuilding. Problemet ligger i att många tror att man får detta av tunga vikter. Jag vill därför reda ut effekten av att lyfta tungt, samt några påståenden som visar på varför du inte kommer få bulliga muskler eller se ut som hulken.

Effekten av att lyfta tungt

1. Du blir grymt stark

Det är ingen nyhet att du kommer bli stark genom att lyfta tungt och utmana kroppen. Hur tungt man lyfter kan såklart variera beroende på vilken nivå du befinner dig på. Allt är relativt och huvudsaken är att du hittar en vikt att jobba på som känns utmanande. Tänk dock på att allt ska utföras med bra teknik. Om du lyfter tungt med dålig teknik kommer du alltså inte få den effekt du önskar, utan snarare öka skaderisken. Men som sagt – vill du bli grymt stark måste du våga lägga på vikt!
 

Åsa har under flera år tränat med personlig tränare från Uppsala Träningsstudio. Hon är starkare än någonsin och ser grymt bra ut! Hon vet vad det innebär att lyfta tungt och att man inte får bulkiga muskler av det.
Åsa har under flera år tränat med personlig tränare från Uppsala Träningsstudio. Hon är starkare än någonsin och ser grymt bra ut! Hon vet vad det innebär att lyfta tungt och att man inte får bulkiga muskler av det.


2. Du får ökat självförtroende

Det finns ingenting som slår känslan av att lyfta sin kroppsvikt från marken, dra upp sig själv i en chin/pull-up eller klara sin första armhävning (sådant som man kanske trodde att man aldrig skulle klara!). Du kommer känna dig oövervinnerlig både på gymmet och i din vardag.

3. Du får en ökad metabolism = ökad fettförbränning

Det finns inga enkla vägar till fettförbränning och viktnedgång. Men man kan säga att styrketräning och muskeluppbyggnad är lite av en genväg. Mer muskelmassa medför nämligen en ökad metabolism eftersom du får en större massa som vill ha mer energi.

4. Du får ett starkare skelett

Det finns många studier som stödjer det faktum att du får ett starkare skelett av att lufta tungt. Det räcker alltså inte att bara dricka mjölk (som det stod på mjölkpaketet när jag var liten).

Varför du inte blir bulkig

1. Kvinnliga hormoner

Till skillnad från män, har de flesta kvinnor inte tillräckligt hög halt av testosteron för att bygga upp en bulkig muskelmassa. Kvinnor har ungefär 1/10 av männens testosteronproduktion.  Vilket leder mig in på punkt 2.

2. Att du INTE tar steroider

Som kvinna behöver du vara EXTREMT noga med din kost och träning för att få en bulkig, stor, och välutvecklad muskulatur. I somliga fall har t.o.m kvinnliga bodybuilders behövt ta otillåtna medel. Att bli en ”biff” utan otillåtna medel kräver i sådant fall ett extremt fokus och hängivenhet. Att säga att du blir bulkig av att styrketräna 3 gånger i veckan är ett hån mot de som ägnar hela sitt liv till att uppnå det idealet. Dessa personer tränar oftast 5-7 dagar i veckan, och ibland flera pass om dagen. Tro mig, du kommer inte att bli bulkig.

3. Träningens upplägg

Hur du lägger upp din träning påverkar såklart vilka resultat du får. Tricket är att köra många flerleds- och komplexa övningar, vilket involverar stora och många muskelgrupper, vilket också kommer stimulera din fettförbränning. Detta istället för att isolera övningar - vilket inte ger samma tidseffektivitet.

4. Kosten

Kosten har en stor betydelse för dina resultat. Mycket snabba kolhydrater i kosten har en tendens att binda vätska, vilket kan göra att du känner dig ”plufsig”. Försök därför att minska de snabba kolhydraterna och satsa på fullvärdigt protein, mycket grönsaker och bra fetter. När du tränar mycket kommer du att behöva bra bränsle, och om du är rädd för att bli bulkig ska du försöka minska på de snabba kolhydraterna och raffinerat socker.

Så till alla er tjejer och kvinnor som är rädda att bli stora och bulkiga av att köra marklyft, kettlebellsvingar och bänkpress – det kommer inte att hända.  Sluta lyssna på dåligt utbildade tränare som säger att du inte ska lyfta mer än 2.5 kilo, eller "fitness-tidningar" som borde syssla med annat. Gå din egen väg och bli starkare än någonsin, och få de resultat som du länge har strävat efter!

/Sofia Norman – Personlig Tränare, Fystränare & Massör
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln