Det största misstaget vid kettlebellsvingar

Det finns en del saker här i livet som du absolut inte ska göra:

  1. Du badar inte i bollhavet på McDonalds när du är i vuxen ålder….det är bara för creepy.
  2. Killar: Låt aldrig er date betala (var en gentleman!). …men tjejer: en sträckning efter handväskan vid slutet av middagen är alltid uppskattat hos oss killar (tänk på våra små egon).
  3. Men framför allt ska du inte gör en knäböj-rörelse när du ska göra kettlebellsvingar!

Det kan vara ett av de vanligaste misstagen många gör när de ska utföra en kettlebellsving.
Gå in på ett av de stora gymmen i stan och du kommer få se att kettlebells blir mer och mer populärt. Men med den ökade populariteten kommer också debatten om korrekt teknik in i bilden. För många som går på gym (eller t.o.m. tränare och gruppklasser) utför inte korrekta kettlebellsvingar.

Jag behövde bara googla kettlebellsvingar för att få upp flera bilder på dåligt utförande. Här är några av dem:
 


Det är komiskt och sorgligt på samma gång.

I en första anblick kanske det inte ser så dåligt ut på bilden. Men samtliga av utförandena är med en knäböjsrörelse (trycker fram knäna och gör rörelsen till en korsning mellan knäböj och kettlebellsving). Knäböjen är ingen kettlebellsving, och kettlebellsvingen är ingen knäböj. Om du studerar bilderna ser du att de har gjort rörelsen till en knäböj. Knäna har alltså knuffats lite framåt över tårna. Detta resulterar i att kettlebellen kommer längre ifrån kroppen, som i sin tur ökar hävarmen i rörelsen – som ökar stressen på ländryggen. Inge bra. Syftet med svingen är borta.

Ser det bekant ut? Chansen finns att även du gör just den här missen.

Här är en video som visar skillnaden mellan en knäböj och en höftfällning.
 


Så nu vet du skillanden mellan vad en knäböj och en höftfällning är. Nu skulle man bara behöva en video där man kunde lära sig steg-för-steg hur man gör en korrekt kettlebellsving.

Typ en guide hade varit helt underbart.

Liksom tal och video i samma.

Va? Vad är det här?! Har vi satt ihop en video till dig?!!!!


Som du ser: varje rep startar med att fälla höften bakåt. Medan knäna är lätt böjda (men inte knuffade framåt). Och ryggen håller sig i en neutral position genom hela rörelsen.

Som en summering kan jag säga att kettlebellsvingen är en fantastisk övning för kraft, styrka och viktnedgång. Men den blir också väldigt slaktad i utförandet. Kom bara ihåg att det är en höftfällning och ingen knäböj. Använd videon som vi satte ihop, och så kan du alltid filma dig själv, och analysera rörelsen, om du blir osäker.

Lycka till & svinga på!  …juste, en sak till: håll dig till 8-10 repetitioner per set till en början. Lär dig tekniken först (8 reps) innan du svingar för uthållighet (>10 reps)….over and out.

Ok en sista sak till: Kommer ni ihåg TV-programmet Biggest Loser (USA) och coachen Jillian Michaels? Såhär ser hennes teknik ut i kettlebellsvingen…Herre-Min-Gud-Vad-Är-Det-Jag-Ser!?!?!?....jag är övertygad om att du kan göra den bättre!


/ Tobias Saarela, Personlig Tränare

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln