I helgen ska du sova ut .. 

Hur noga är du med att ladda din telefons batterier? 
Noga antar jag..
Hur noga är du med att ladda din egna?

När går du och lägger dig? 
Om svaret är efter 22.30 bör du börjar på fundera kring dina sömn vanor.
Sover du mindre än 8 timmar böra du definitivt läsa klart inlägget.


I helgen vill jag att du prioriterar din sömn.
För lite sömn kan leda till dessa symtom

  • Muskelsmärta
  • hudförändringar 
  • Dålig återhämtning efter träning
  • Svårigheter att fokusera 
  • Huvudvärk 
  • Depressioner


Lider du av något av symtomen? 
Sover du för lite? 
Lägger du dig efter 22.30? 

Här kommer mina sömnråd för dig som verkligen vill optimera din hälsa, må bra och prestera på topp.
 

  • Se till att somna innan 22.30 - Behöver du varva ner så se till och förbered dig i god tid. Se till att få minst 8 timmars sammanhängd sömn
  • Minimera din exponering för starkt ljus - Datorn och telefonen får du lämna kvar i soffan. Dra ner gardinerna och se till att du har det mörkt i rummet där du ska sova.
  • Undvik att inta stimulantia - Med det menar jag att du ska undvika koffein, socker och nikotin några timmar innan sängdags.
  • Drick mycket vatten - Våra kroppar har väldigt lite vätskereserver och när vi blir uttorkade vilket händer ibland under tiden vi sover. Då börjar kroppen att producera stress hormoner, eftersom kroppen hamnar i ett stressläge. Dom här stress hormonerna är uppiggande och kommer att störa sömncykeln.
  • Träna - Någon form av fysisk aktivitet eller ett träningspass 
  • Låt bli mail, mobil och kalendern - Du kommer inte kunna göra någon skillnad om du kollar mailen precis innan du ska gå och lägga dig, det kan vänta tills morgonen. Något jag själv måste jobba på. 


Börjar du följa dessa råd så kommer du får ökad livskvalitet, ökad prestationsförmåga, ökad prestation, bättre återhämtning och du kommer prestera bättre i vardagen.

Lider du av något av symtomen jag tog upp tidigare? 
Då är chansen stor att du blir av dom med om du justerar din sömn 

Nu vet du vad du ska göra i helgen!

Sov gott 
// Alexander Megadmini Personlig Tränare 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln