En övning du borde göra: Björngång

När kröp du runt på golvet senast? (det gills inte om du letade efter en kontaktlins)
​Men nu är det dags igen!

Vem behöver inte bålstyrka, höftstabilitet och stabila skulderblad?
Väldigt få övningar tränar alla dessa egenskaper lika bra som björngång.

​Den här övningen kan se enkel ut - men kräver ett samspel mellan styrka, koordination och rörlighet för att göra den korrekt.

Här är en instruktionsvideo:

Om hiphop-musiken i bakgrunden överröstade mig kommer här några saker att tänka på i utförandet:

  • Spänn rumpan så att inte höften gungar/roterar i sidled.
  • Titta neråt - neutral nacke.
  • Sjunk inte ihop (eller runda) ryggen när du går.
  • Sväva lite snabbt över marken innan du sätter ner hand/fot. Långsamt tempo - rusa inte framåt.
  • Andas ut kraftfullt när du sätter ner hand/fot i golvet.


Där har du björngången - lägg den i slutet av din uppvärmning eller som en bålövning i slutet av ditt träningsprogram. Ge den en provkörning nästa gång du är i gymmet!

/Tobias Saarela, Personlig tränare.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln