Hur träning påverkar din förmåga att hantera stress


Jul och nyår har passerat, och många kommer nog tillbaka till arbetet ulvilade, medan andra är helt utmattade. För det är ändå så att julen kan inbringa en stor stress för många. Det ska lagas mat till familj och släkt, julklappar ska inhandlas för att sedan lämna ett tomrum på bankkontot när januari är här.

​Men det här inägget kommer inte bara att handla om julstress, utan stress i allmänhet. För nu är januari här, arbetet drar igång, träningen blir en stor pritoritet för många och frågan är: Hur ska tiden räcka till?

Alla har vi upplevt stress i någon form. Det kan vara mycket att göra på jobbet, hårt uppsatta krav eller något som stressar på det personliga planet. När det blir mycket att göra på jobbet och hemma, blir resultatet (tyvärr) ofta att träningen utesluts. Ju mer du har att göra på jobbet, desto mindre träning blir det. 

När du blir stressad händer ganska mycket i din kropp och man kan helt säkert säga att långvarig stress inte har någon positiv effekt på kroppen. Träning bryter ner kroppen för att sedan bygga upp den starkare (förutsatt att du också vilar)  - medan stress bryter ner din kropp, för att sedan bryta ner den lite till, tills du går in i väggen....  Jag ska dock poängtera att kortvarig stress inte alltid behöver vara negativt – det kan snarare göra oss mer skärpta. Det är den långvariga stressen vi ska akta oss för.

Långvarig stress kan innebära:

1) Sömnproblem
2) Nedsatt anabolism (återuppbyggnad) vilket i sin tur försvagar immunförsvaret och du blir mer mottaglig för exempelvis sjukdomar.
3) Gör dig trött, hängig och orkeslös.
4) Ger anspänning i kroppen (stela muskler, ont i nacke, axlar, huvudvärk etc.)

Långvarig stress är alltså något som påverkar vår kropp negativt. Det är dock inte alltid man märker av- och har chansen att bromsa in. Men det finns alltid något man kan göra åt saken, och faktum är att träning kan hjälpa dig under stress och i förebyggande syfte! Är det något som är säkert så kommer en tränad person hantera den fysiska stressen bättre än en otränad person.

Jag vill dock göra en sak tydlig: Om du är på väg in i väggen och måste stressa ännu mer för att hinna träna, då kanske det inte är rätt läge. Allt handlar om att hitta en bra balans mellan träning och återhämtning, och det är först när du hittar den balansen som du blir mer motståndskraftig mot stress och kan hantera den bättre.

Träningens påverkan:

1) Utsöndring av Endorfiner – ”lyckohormonet”, vilket gör att du mår bättre efter ett träningspass.
2) Stärker Immunförsvaret
3) Kan ge förbättrad sömnkvalitet – vilket ger en bättre reparationseffekt på kroppen, då detta sker under nattetid.
4) Förbättrad fysisk kapcitet

En tränad person har alltså en bättre fysisk förmåga att hantera stress jämfört med en otränad person. Detta kan till viss del förklaras av att kroppen är mer ”van” vid hanteringen av stresshormon som utsöndras under fysisk aktivitet.

Beroende på vad som stressar dig, så finns det såklart olika lösningar. Jag kan inte lösa allt, men jag tänkte i alla fall ge dig lite tips på saker som kanske kan hjälpa dig eller någon annan att motverka stress.

1) Gå och träna – Vi har redan pratat om träningen effekt på stress. Och ibland kan det hjälpa att bara tänka på något annat en stund, och koppla bort allt som stressar dig (kom ihåg: lämna telefonen i omklädningsrummet!).
2) Utöva Yoga – Lugna, stärkande rörelser i en lugn miljö.
3) Meditera – Meditation har visat sig ha en grymt bra effekt på stress, och om du bara ger det en chans kan det göra underverk.
4) Unna dig en avslappningsmassage där du bara kan luta dig tillbaka och njuta.

​Kontentan är att träning har en bra effekt när du är stressad till en viss del, och den har en bra förebyggande effekt - för att du ska kunna hantera stressen bättre. Försök alltså att prioritera in din träning i ditt liv, men se också till att du får tillräckligt med återhämtning. Du har bara en kropp - se till att ta väl hand om den!

/Sofia Norman, Personlig Tränare & Massör
 

Etiketter: träning stress

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln