Helkroppspass på 15 minuter!

Vad skulle du säga är den största anledningen till att du inte går till gymmet och tränar?  En stor faktor är antagligen motivationen. Men den andra delen som väldigt många skyller på är TIDEN.
 



Det finns ingen tid att gå till gymmet mellan möten, jobb, dagishämtning och middagsförberedelser – sägs det. Frågan är om det faktiskt är så eller om det helt enkelt handlar om prioriteringar. Jag är ganska säker på att det handlar mest om det sistnämnda.

Jag menar inte att du behöver gå till gymmet och spendera 1-2 timmar där. Inte alls! Du kan till och med välja att träna hemma om det fungerar bättre för dig. Jag vill bara att du får in träning på ett eller annat sätt för att du ska må bra.  

Du som följer mig vet antagligen att jag gillar att använda kettlebells i min egen- och andras träning. Det är ett så enkelt redskap! Det är så enkelt att du kan ha en kettlebell hemma i vardagsrummet, ta med en till sommarstugan och på utlandsresan....Eller ja, utlandsresan beror förstås på hur mycket du vill betala i övervikt i incheckningen . Men du förstår poängen.

Även om kettlebells i teorin är ett enkelt redskap att använda – krävs det ändå en hel del teknik! För att hjälpa dig en bit på vägen har jag satt ihop en kettlebellserie som du kan starta med – som kommer träna upp både styrka och kondition, allt på 15 minuter per tillfälle!

Gör såhär:

Börja med att köra en lämplig uppvärmning. Har du ingen egen på lager så kan du köra den här  rörlighetsserien som garanterat får igång din cirkulation.

Sätt en timer på 15 minuter och kör nedanstående övningar som en cirkel. Dvs. utför övningarna med minimalt med vila mellan. Detta kommer göra att du bygger upp pulsen och på så vis stimulerar din kardiovaskulära funktion. Du utför sedan så många varv du hinner under den tiden (vill du köra 10,20 eller 30 minuter istället? – det är helt upp till dig).

Träningspasset:

Kettlebellsving x 10
Goblet knäböj x 10/sida
Utfall Bakåt x 10/sida
Push press x 5/sida
Kettlebellsving x 10

Övningarna:

Kettlebellsving


Goblet Knäböj


Utfall Bakåt

Observera att du kan köra utfallet bakåt lika bra med kettlebells som med hantlar.

Push Press


Jag lovar att du kommer känna dig genomarbetad och nöjd efter att du har utfört ditt träningspass, oavsett om du har gått till gymmet eller gjort det på hemmaplan. Ha därför i åtanke att träning varken behöver vara svårt eller speciellt tidskrävande. Se bara till att göra lite plats för det i din vardag så kommer du att känna dig bättre, starkare och ta ett steg närmre till att bli den bästa versionen av dig själv!

Gillar du kettlebells och vill utveckla din teknik? Det finns fortfarande 2 platser kvar till söndagens workshop ”Kettlebell steg 2” . Klicka här för att läsa mer!

/Sofia Norman, Personlig Tränare & Massör
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln