1 övning för bättre höftrörlighet

Alla kan vi få stela höfter med stigande ålder. Eller det handlar knappast om att vi blir äldre, utan mer om att vi inte rör på oss lika mycket som när vi var små.

Jag gör i alla fall inte lika många imitationer av Ninja Turtles nu som jag gjorde då. Kullerbyttor, hjulningar och karatesparkar i luften var en daglig ingrediens för att bekämpa fiktiva brottslingar under min barndom.

Numera vet jag att rörliga höfter är viktigt att bibehålla, och att jag själv måste ta tag i saken för att inte stelna till.

Men hur påverkas du av stela höfter?
Bristande rörlighet i höfterna kommer påverka många delar, och flertalet övningar i gymmet och löpspåret kommer bli lidande. Men även det faktum att en stel höft har en stark korrelation med ryggproblematik. Så att bli rörligare i höfterna kan hjälpa dig bli av med (eller undvika) ryggont.

Hur ska jag göra för att bli rörligare?
En sak du kan göra är att jobba på din rörlighet. Och göra övningar som får med flera delar på samma gång. Testa den här:

Sittande rotationer
Den här övningen förbättrar både din utåtrotation i höften (när du lutar dig framåt/över benet), och din inåtrotation (när du lutar dig bakåt/bort) på båda sidorna.
 


Kort om utförandet:

  • Börja i sittande, med böjda knän, och ha hälarna i golvet. Rotera ner mot golvet så att båda knäna kommer ner (eller så nära det går) mot golvet.
  • Använd en hand i golvet för stöd. Men försök gärna att använda så lite hjälp som möjligt, eftersom det kräver mer från dina höfter och magmuskler.
  • När du har roterat mot golvet vill jag att du stannar för en kort stund. Luta dig lite framåt och tänk dig att du försöker sätta din navel mot underbenet.
  • Det kan stretcha lite vart som helst i höften. Men du kanske känner en stretch på utsidan av benet eller höften (rumpan).
  • Håll den positionen i 5 sekunder och upprepa sedan på andra sidan. Gör 5-10 reps/sida.

Gör den här övningen i din uppvärming eller lägg in den som någonting att göra när du kommer hem från jobbet....bonuspoäng om du gör den på bussen hem eller i bilen!

Hur du än gör - se till att prioritera in den.
Du kommer märka hur fantastiskt den öppnar upp din rörlighet i höften!

/ Tobias Saarela

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln