En sak du kan göra för att direkt må bättre

Det finns en sak som är så sjukt enkel att göra för att må bättre.
Det är så simpelt att många glömmer bort det.

 
Drick mer vatten!
 

Idag vill lägga några minuter på att prata om hur viktigt det är att dricka vatten för att få optimala resultat.


Konceptet är enkelt: Drick mer vatten. Vi består till ca 70 % av vatten, och kan under en dag göra av med 1,5-3 liter vätska. Din vätskeförlust kommer självklart bero på storlek, aktivitetsnivå och klimatet du lever i. Men om vi leker med tanken och säger att du gör en del aktiviteter, och lever i Sverige. För att räkna ut ditt vätskebehov kan du ta din egen kroppsvikt x 0.03 för att få ett värde.
 
Tex: 80 kg x 0.03 = 2,4 liter vätska.
 
Notera att det står vätska, och inte vatten. Sen får gärna 50 % av ditt innehåll komma från rent vatten. Men kaffe och te kan vara ett lika bra sätt att få i sig vätska. Att kaffe skulle vara vätskedrivande och uttorkande är inget du behöver oroa dig över, den mängden är inte signifikant. Men låt inte kaffet vara mer än 4-5 koppar (mer än 50 % av ditt dagliga intag)…
 
Alkohol däremot kommer inte att räknas till ditt totala vätskeintag. Njut av ett glas vin till helgen, men låt det inte bli en stor del av ditt totala intag av vätska (det kan leda till problem som vi alla vill undvika).
 
Tränar du intensivt på några veckodagar kan det även vara bra att ersätta vätskeförlusten som kommer i samband med fysisk aktivitet. Om du är en av de personerna som kan vrida ur t-shirten efter ett träningspass kommer du definitivt behöva dricka mer vatten...som kanske skulle motsvara nära 2 vattenflaskor. Om du däremot har en mer ”normal” svettmängd kan du försöka dricka motsvarande 1 vattenflaska under träningspasset.

Sysslar du med uthållighetsträning som löpning eller cykling/spinning som pågår i några timmar kanske inte ens ersättningen av bara vatten är tillräcklig. Då kan det vara bra tillsätta elektrolyter/mineraler och någon kolhydratkälla (tänk sportdryck).

Sportdryck kan vara väldigt användbart för att ersätta salt och sockerförluster under långvariga träningspass, men är inget som de flesta gymbesökarna behöver tänka på. Går du bara på gym eller håller dig under flera timmar av träning behöver du inte socker och extra kalorier som det ofta innebär att dricka dessa.
 
Att dricka tillräckligt med vatten under dagen kommer förbättra din vävnad i musklerna, din återhämtning, mentala fokus och att du kan utföra intensivt arbete under en längre tid på dina träningspass.
 
Att ha en bra vätskebalans behöver inte vara så komplicerat. Men vad det däremot gör för din hälsa och prestation är desto mer! Håll din vätskenivå i trim och se hur du får bättre träningspass, känner dig bättre, mår bättre under dagen och återhämtar dig mellan passen jämfört med om du inte skulle göra det.
 
Det negativa med att dricka mer vatten är att du får springa på toan en extra gång.

Men vad gör det?

/Tobias Saarela

Etiketter: hälsa vätska

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln