Hur du enkelt kan få in mer rörlighetsträning

Det finns två läger. I det första bor dem som gör väldigt mycket rörlighetsträning (och kanske skulle fokusera på att få in lite mer styrketräning) och i det andra lägret bor motsatsen, de som nästan inte gör någon rörlighetsträning alls. Så dagens inlägg kommer främst vara riktat till dig som skulle behöva göra lite mer rörlighetsträning, och hur du enkelt kan få in den.
 


Vi tränare på Uppsala träningsstudio är förespråkare av foam rolling, rörlighetsträning, och korrektiva övningar och tillämpar det mycket i våra uppvärmningar och styrketräningsprogram för våra kunder. Det hjälper många att bli av med smärtor, skavanker, må bättre, bli rörligare och prestera bättre. Rörlighetsträning borde vara något som är en del av allas träningsprogram. Och för att få in mer borde du tillämpa det som ”ifyllnadsövningar”. Enkelt sagt är ifyllnadsövningar lättare rörlighetsövningar som man smyger in mellan seten av styrketräningen.

Vi kan för enkelhetens skull använda ett exempel där någon skulle behöva mer fotledsrörlighet.

Vi säger att du idag ska göra 3 set med 5 reps i marklyftet. Så allt du behöver göra är att smyga in en rörlighetsövning mellan seten. Såhär:

  • 1:a setet av Marklyft x 5 reps
  • Fotledsrörlighet x 8/sida
  • 2:a setet av Marklyft x 5 reps
  • Fotledsrörlighet x 8/sida
  • 3:e (och sista) setet av Marklyft x 5 reps
  • Fotledsrörlighet x 8/sida

Då har du gjort dina 3x5 i marklyftet, och istället för att bara rulla tummarna, kolla facebook eller surfa runt på instagram under vilan har du faktiskt gjort någonting produktivt för din rörlighet. Du kommer inte behöva oroa dig över att rörlighetsövningen ”tar energi” från dig, och påverkar dina resultat i marklyftet, eftersom den inte är så ansträngande. Du får bara in mer träning på samma tid….eller som ni investerare och business-people där ute skulle ha sagt,: Det blir en bättre Return of investment (ROI) för den tiden du la ner.

Du kan självklart använda samma koncept för överkroppen. Min favorit är att använda den här metoden för att hjälpa en kund med rygg-, axel-, eller knäproblem att fixa sina skavanker med hjälp av rätt övningar – samtidigt som de får svettas och göra andra mer utmanande övningar. Det blir lite av en win-win. Jag får lägga in de där tråkiga rörlighetsövningarna (som de annars skulle ha skippat) och de får sen svettas och slita hårt i en annan övning.

Så ta chansen att spendera lite tid i båda lägren…eller rättare sagt skapa ditt eget läger, där du både gör rörlighet och styrketränar. Det är alldeles för dumt att utesluta den ena för den andra.

/ Tobias Saarela
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln