En rörlighetsövning som KÄNNS

För att prestera optimalt i sin idrott eller sport, må bättre, vara skadefri, och bara känna sig mindre stel behövs det ofta mer rörlighetsträning än vad många av oss gör.

Just höften är ett stort, och viktigt, område i vår kropp som många muskler och leder påverkas utav. Därför ska jag idag ge dig en rörlighetsövning som verkligen tar på de rätta ställena. Den här övningen heter höftvridningar och mjukar upp stela höfter, ljumskar och gör gott för kroppen.

Höftvridningar

Gör såhär:

  • Stå på alla fyra med händerna under axlarna och knäna under höften.
  • Sätt ena foten åt sidan, med tårna pekandes framåt.
  •  Tryck insidan av skon i golvet (nu kan du känna en stretch på insidan av låret/baksidan)
  • Ha kvar hälen i golvet och vrid sedan tårna upp mot taket. Gå så högt du kan och håll den några sekunder. "Njut" av stretchen!
  • Återvänd tillbaka och rulla upp på insidan av stortån (peka hälen mot taket iställety) så kan du känna att muskler i höften aktiverar sig.
  • Jobba fram och tillbaka på detta sätt under 8-10 reps/sida
Det här är en jättebra övning för att få jobba upp rörligheten i ljumskarna, baksidorna och i allmänhett få höftern att må mycket bättre.

Testa den nästa gång du är i gymmet...eller hoppa ner på golvet NU!

Lycka till!

/Tobias Saarela, Personlig tränare

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln