Jag är trött på skiten!

Jag kan inte hålla tyst längre. Jag är så trött på att media och olika företag matar oss med idéen att dieter ska ge oss lycka i livet. Att vi ska gå ner i vikt och bli snyggare och smalare än någonsin. De planterar informationen i våra hjärnor och utlovar resultat på några fåtal veckor. Och självklart köper vi deras resonemang. Det enda vi vill är ju att förlora de där kilona som har suttit kvar sedan förlossningen, förra sommaren eller 10 år tillbaka. Vi är helt maniska att gå ner vikt – och snabbt ska det gå.
 

"Vad vi måste förstå på allvar - är att det inte finns några snabba lösningar".
 


Jag ska inte ljuga. Många behöver gå ner i vikt för att inte riskera sin långsiktiga hälsa, vi är trots allt mer överviktiga än någonsin. Men vad vi måste förstå på allvar – är att det inte finns några snabba lösningar. Jag vet att det låter otroligt tråkigt. Alla dessa häftiga dieter som alla filmstjärnor marknadsför, de måste väl fungera? Svaret är ja, de fungerar. Men dessa dieter riskerar också din långsiktiga hälsa och din livskvalitet.

Vad är Jojo-bantning?
Det innebär att du går ner snabbt i vikt med hjälp av en diet, för att sedan gå upp samma mängd igen, om inte ännu mer. Det handlar oftast om dieter som utlovar snabba resultat såsom soppdieter och andra måltidsersättningar. Du går på ett stort kaloriunderskott, och jag ska ändå berömma dem som mentalt klarar av detta strikta leverne under flera veckor. Vad jag dock är säker på är att dessa personer inte mår speciellt bra, eller njuter av detta sätt att äta.
 

"Ditt mål var att minska fettprocenten - ändå står du där med mer fett än innan du gick på diet".



Varför jojo-bantning gör att du lägger på mer fett
Jojo-bantning är inte helt riskfritt. När du går ner snabbt i vikt, förlorar du både fett och en hel del muskelmassa. När du sedan börjar äta vanligt och går upp i vikt igen, då lägger du på dig fett – men ingen muskelmassa.

Du kanske kan räkna ut vad som händer? Ditt mål var att minska din fettprocent – ändå står du där med mer fett än innan du gick på din diet.

Problemet är inte bara att du lägger på dig mer fett när du går upp i vikt igen, utan att mer fettmassa på kroppen ökar risken för hjärt-kärlsjukdom bland annat – en av de vanligaste dödsorsakerna idag.

Vad händer?
När man går på en diet förlorar man oftast det yttre fettet – det som du kan ta på. När man sedan går upp i vikt igen, läggs det ofta på visceralt fett. Det är fett som läggs på runt dina organ, vilket också är kopplat till en rad allvarliga hälsotillstånd. 

Med andra ord: Jojo-bantning är inte helt riskfritt och det är inget sätt att leva på i längden.

När det gäller viktnedgång brukar jag vända mig till mina 3 principer. De är rakt på sak och lindar inte in något för att inte såra känslor. Övervikt är allvarligt. Likaså dessa principer.

1. Om du går ner i vikt – gå inte upp igen!
Det är inget fel med att gå ner i vikt. För många kan det vara det bästa som har hänt dem. Men, se till att du inte går upp de kilon som du har gått ner. Det är då de negativa effekterna börjar komma. Gå ner de kilon som du behöver (med sunda metoder) och gör allt i din makt för att inte gå upp igen!

2. Om du ändrar din kost – ändra den för alltid.
En sak vet vi med säkerhet: Dieter håller inte en livstid. Jag är säker på att du inte vill leva på kalorisnåla soppor resten av livet. Det tar helt bort njutningen av att äta mat. Jag vill istället att du ska försöka hitta en kost som fungerar resten av livet. En kost som du kan njuta av – samtidigt som du får i dig alla viktiga näringsämnen som din kropp behöver. Det går att gå ner i vikt samtidigt som du äter mat, hur otroligt det än kan låta.

 

"Det här inlägget handlar inte om ideal eller något estetiskt. Jag talar bara ur hälsosynpunkt".



3. Ju längre du är överviktig - desto större risk att drabbas av sjukdomar.
Jag vill vara noga med att säga att det här inlägget inte handlar om ideal eller något estetiskt. Jag talar bara ur hälsosynpunkt. Det är många som säger att det är okej att vara överviktig och att alla är vackra oavsett. Jag håller helt med om det sistnämnda – alla är vackra oavsett. Men, jag vill inte riktigt hålla med om att det är okej att vara överviktig – inte ur hälsosynpunkt.  Det finns för många risker med att vara överviktig. Att drabbas av hjärtsjukdom eller cancer ökar markant för en överviktig person jämfört med en normalviktig.

Jag vill inte att du ska hata mig för att jag säger detta. Jag vet att det kan göra ont, men det enda jag vill är att uppmuntra alla till att leva så hälsosamt som de bara kan, på sitt sätt. Om du behöver gå ner i vikt, försök hitta en kost som du kan leva på länge. En kost som du kan följa utan att känna skam, misslyckande eller lidande. Det kommer inte att vara lätt, men det är heller inte lätt att leva med hjärtsjukdom och cancer. Precis som träjojon slängdes i soporna för länge sedan, bör också jojobantningen skrotas. Ta hand om din kropp, det är den enda du har.

Kanske känner du dig bara mer förvirrad efter det här inlägget? Vill du har tips på hur du kan äta hälsosam, vanlig mat? Testa vår kostvecka med komplett inköpslista samt recept.
 


Eller kontakta mig på sofia@uppsalatraningsstudio.se för en kostnadsfri kostkonsultation.

/Sofia Norman, Personlig Tränare

Etiketter: kost hälsa dieter

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln