En helt brutal benövning - som du bara måste testa!

Ibland får jag känslan av att jag framstår som en sadistisk idiot. Det brukar vara när jag precis har låtit en av mina kunder genomlida en horribelt jobbig övning som jag säger nåt i stil med ”hur kändes det där?”

Jag vill ju bara veta att det tar i rätt muskler, och om vi ska korrigera något, men de  tittar alltid på mig med en frågande blick och säger ”Hur det känns!? Ser du inte att jag håller på att dö?!” och sen svär de åt mig innan de faller ihop i en pöl av svett. Men det finns ändå någonting positivt med att bli kallad för en sadistiskt idiot i min bransch.
Jag tar deras svordomar och hot som någonting bra.

Sen kanske det inte hjälper att jag står och ler som katten ifrån Alice i underlandet under tiden de plågas. Men jag kan inte hjälpa det. Det är så kul att se dem lida. MOHAHAHA!I
 


Och idag är det din tur att plågas. Du ska få uppleva the-tobias-experience med en ny knäböjsvariant. Precis den här varianten gjorde vi på vårt senaste välgörenhetspass och då var det många som skrek ut sin smärta och var såhäääär nära att kalla mig för elaka saker.

Här är en härlig bild efter passet. Vi blev alla kompisar efteråt.
 


Jag skojar inte när jag säger att den här knäböjen är jobbig. Jag skulle vilja påstå att det ligger någonstans i nivå med ”herre-jävlar-jag-kan-inte-känna-vänster-sida-av-mitt-ansikte”, vilket är strax över nivån ”åh-fy-h*lvetes-j*vla-fan-jag-vill-verkligen-inte-mera” men det är iaf inte jobbigare än övningarna som lägger sig i kategorin ”snälla-döda-mig-jag-kan-inte-stå-ut-med-smärtan-aaaaargh!!!”

Så nu vet du vad du har att vänta dig.

Snabba knäböj med statisk avslutning:
Och det är inte så enkelt som det kanske ser ut att vara i videon!


Såhär gör du övningen:

  • Gör 25 knäböj (så snabbt du kan, med din egen kroppsvikt).
  • När du gjort 25 knäböj stannar du i ca 90 graders position (typ låren parallella med golvet) och håller den positionen i 30 sekunder.
  • Vila 45 sekunder och upprepa igen.

Tänk även på din teknik när du gör knäböjen – här är 3 snabba riktlinjer:

  1. Trycket på hela foten. Kanske liiite mot hälen.
  2. Ha fot/knä/höft i en rak linje (låt alltså inte knäet svaja inåt eller utåt).
  3. Gå så djupt du kan men se till att bibehålla en neutral rygg. Upp med bröstkorgen.

Det ser kanske inte jobbigt ut när du kollade på videon, men jag kan lova att jag fick ge mitt bästa pokerface. Jag var nog bara några sekunder från total blackout…nu insåg jag precis att det här kanske inte var den bästa sälj-pitchen för att testa övningen.

Ok, den kanske inte är så jobbig. Men det är nog lika bra att du testar övningen själv för att bilda din egen åsikt.

Kör hårt!

/Tobias Saarela

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln