Katt och kamel: Ett snabbt tips för dig med ryggont

Idag ska jag prata om fördelarna av (någonting så förbjudet som) böjningar framåt, och sträckningar bakåt, av ryggraden...

Chockerande - jag vet! Nu kan man fråga sig vad som kommer härnäst?
Ska det gå så pass långt att jag säger:

  • Att glass inte är gott? 
  • Att himlen inte är blå? 
  • Att björnar inte skiter i skogen? 
  • Att Pamela Anderson inte har stora brö...ja du förstår...

Nej, självklart inte. En neutral ryggrad är viktig. Det finns inget att snacka om där. Om man dessutom aktiverar magmusklerna korrekt, och stabiliserar kroppen under övningar som sidoplankan, diagonalsträck, plankan etc kan det göra mycket för att rehabilitera ländryggsproblem...Men alla de övningarna kommer med instruktioner som ”undvik rörelse i ländryggen" och "aktivera dina magmuskler”.
Du får helt enkelt inte runda ryggen. Aldrig runda ryggen.

Men det finns tillfällen när människor bara vill röra på ryggen. Och rörelser i ryggen är inte ohälsosamt...det är som mycket annat att "det beror på". Men för att ändå kort sammanfatta ett annars långt svar på det hela skulle jag säga:

Många böjningar i ryggraden + belastning = Inte Ok.

Några böjningar i ryggraden + ingen belastning = Ok.


Så du får röra på ryggen. Och det finns tillfällen när det är fördelaktigt att faktiskt ”smörja lederna”. En övning som tillåter dig att skonsamt jobba igenom ryggen i både bakåt och framåtböjningar är övningen Katt och kamel. Övningen är bra för flera olika människor – inte bara de med existerande problem.

Katt och kamel:.

Gör såhär:

  • Knäna på höftbrett avstånd – direkt under höften.
  • Händerna på axelbrett avstånd - direkt under axlarna/skulderbladen.
  • Svanka och titta uppåt.
  • Runda ryggen (tänk svansen mellan benen – och spänn skinkorna) och pressa dig lätt bort från golvet med händerna.
  • Lugnt kontrollerat tempo.Andas in vid svanken – och andas ut vid rundningen.

Katt och kamel är en mild övning. Har du tidigare haft problem med ryggen ska du inte pressa din rygg till ytterlägena och försöka ta i så mycket du kan…jag säger det igen: Det är en mild övning.

Det är den kontrollerade rörelsen av att röra ryggen i böjning bakåt-framåt som är fördelaktigt. Jag skulle t.o.m. rekommendera att du stannar lite innan ytterlägena, och vart det är för dig känner du bäst själv. Vi är alla olika.

Att röra på ryggen och höften samtidigt är svårare för somliga – så det kan vara ett tecken på att du behöver jobba mer på det. Men i övrigt kan du sikta på ca 8-10 repetitioner. Det är tillräckligt. Kom ihåg att mer inte nödvändigtvis alltid är bättre.

Testa katt och kamel - det är en skonsam övning för att fortfarande kunna göra naturliga rörelser i hela ryggen.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln