7 Tips för att lyckas gå ner i vikt

Jag hatar de här frågorna:

  • Ska jag ha hallon eller blåbär på min yoghurt?
  • Vilken kesella är bäst?
  • Ska jag äta frukost före eller efter min morgonpromenad?
  • Är cayennepeppar bra för min fettförbränning?  


Varför hatar jag de här frågorna? Det hela börjar med att jag måste prata om ett tidigare inlägg som jag skrev. Där pratade jag om vikten av att fokusera på det viktiga – det som ger resultat. Du kan läsa inlägget här: Här är metoden som får dig att lyckas med dina mål. Men i korthet var det ”om du bara fick 3 stycken träningspass á 15 minuter/vecka - vad skulle du göra?”

Skulle du:

Ta en selfie och lägg upp på instagram #workinghard ? …öh, skulle inte tro det.
Göra bicepscurls i 7½ min och tricepsextensioner i 7½ min? …jag hoppas inte det (men gissar att 90% av killarna skulle göra det).

Min förhoppning är att du istället fokuserar på det viktiga. Det som spelar roll. Stora grundläggande rörelser med flera leder som involveras, och många muskler som får jobba.

Så detsamma gäller din kosthållning när det kommer till viktminskning. Vi är dåliga på att fokusera på det som ger resultat. Istället lägger många av oss onödigt mycket tid på skitsaker (blåbär eller hallon? vilken kesella ska jag äta? etc) som alla är betydelselösa saker.

Vad vi upptäckt på Uppsala träningsstudio är att vi har en stor framgång med våra kostrådgivningar. Varför? För att vi utbildar våra kunder i att urskilja vad som är värt att fokusera på och vad som är betydelselöst och bara onödigt tidskrävande. Du måste börja fokusera på det som spelar roll.

Därför har vi satt ihop en infographic med några av våra hörnpelare. Vad vi vill att våra kunder fokuserar på. Här är 7 tips för att lyckas gå ner i vikt:
 
Har du svårt att öppna den på din enhet kan du ladda ner dokumentet här:

 


Ta första punkten till exempel: ”Ha ett kaloriunderskott”,  jag vet att det låter såååå tråkigt.  Varför inte istället prata om periodisk fasta? Ja! Periodisk fasta låter sexigt, vi skulle t.o.m kunna kalla det för intermittent fasting – ännu bättre med engelska ord.

När ska jag ha min fasta då?

Ska jag skippa lunchen eller frukosten?

24 timmars fasta, eller räcker det med 16 timmar?

Ska det finnas ett öppet fönster när jag kan äta vad som helst?

Kaffe gills det, eller bryter det min fasta?

AAAAARGH!!!!!! VA-FAN! Du ser ju vad som händer! Helt plötsligt har man gjort det igen, och tagit en simpel princip och gjort det alldeles för komplicerat och invecklat. Periodisk fasta är ju ett kaloriunderskott.

 Varför gör vi alltid så här mot oss själva?

Jag bara känner hur mitt blodtryck gick upp av att skriva det där. Jag måste lägga mig på golvet och ta 10 djupa andetag.

1….

2…

3…

Eller vänta, är det bättre att ligga på mage?
Ska jag istället andas in genom näsan och ut genom munnen?
Eller borde jag…

-- Hmm, ser du vad jag gjorde där? --

Fokusera på det viktiga. Om du inte vet hur, så vill vi på Uppsala Träningsstudio gärna hjälpa dig. 

/Tobias Saarela, Personlig Tränare 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln