En roligare övning för att träna baksidan av låren

Vårt gym har ingen sittande, eller liggande, hamsting-maskin.

Men vi borde kanske borde köpa en? Man blir ju, av allt att döma från bilderna på internet, otroligt glad av att sitta i en..


Han ser ju övertygande glad ut...men...nä, jag tränar hellre mina baksidor med övningar som Marklyft, Kettlebellsvingar, och Rdl's för att nämna några.

En annan övning som jag har laborerat med på sistone är:

Hamstringcurls i TRX-band


Gör såhär:

  • Sätt dig under bandet, med fötterna rakt ut framför dig.
  • Dra dig upp i en rodd (tryck ihop och ner skulderbladen) och häng inte bara i armarna - sikta på att stabilisera ryggen. 
  • Ha en rak linje i kroppen (hälen/höft/axel) och undvik höften från att skjuta uppåt eller säcka ihop neråt.
  • Dra dig sedan framåt (kom ihåg att spänna rumpan när du drar dig framåt) och pausa någon kort stund innan du återvänder.
  • Fokusera på att dra dig fram med kontroll och sänk dig långsamt tillbaka. Den långsamma sänkningen tillbaka kommer svida fint i baksidan. 
  • Jag gillar att göra dem här i lite högre repetitioner. Så 15-20 gör jobbet.


Inget emot maskiner, men det kan bli lite tråkigt ibland...testa den här varianten som ett alternativ till övningarna i maskinen, och något att göra när du inte längre ler lika mycket som den där snubben på bilden. 

Det här kanske gör det hela lite roligare igen?


/Tobias Saarela

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln