Det här behöver du göra för glada knän

17 Dec 2019

När det gäller knän så mår dom bra av höftextension och knäextension (sträckning framåt och bakåt).

Om du vill bli bättre i dina knän så är höftrörlighet och fotledsrörlighet något som två enkla saker man kan börja med. Tyvärr så är det många som tror att dom kan sitta vid ett skrivbord hela dagen och sen göra några stretcher och foam rolling innan passet så blir allt bra. Men om du har knäproblem behöver du jobba på din höft – och fotledsrörlighet dagligen. 

Här är fyra tips på hur du kan underlätta för dig i vardagen:

  1. Gör en kort rörlighetsrutin på morgonen
  2.  Skaffa en höj och sänkbart skrivbord
  3.  Gör 2 stycken rörlighetsövningar på förmiddagen och två stycken på eftermiddagen.
  4.  Skippa den tunga benträningen (eller aktivitet som ger smärta) i några veckor och fokusera på rörligheten i fotleden och i höfterna.

Det kan vara tråkigt och tröttsamt att upprepa rörlighetrutinen MEN många skulle se otroligt bättre resultat för sina knän (och hur man mår i resten av kroppen) om man la in ett seriöst fokus på fotlederna och höften.

Det är nämligen inte alltid knäna som är orsaken till smärtan. Faktuom är att oftast så kommer problemområde i kroppen, tex stela fotleder och höfter. Och när dom områdena är stela så hittar kroppen ett sätt att kompensera på genom att ta ut det i någon annan led. Som senare leder till smärta.

 

/ Mikaela, personlig tränare och kostrådgivare

SKA VI KÖRA IGÅNG?

Boka kostnadsfri konsultation