Fyra superbra rörlighetsövningar för din höft

14 sep 2018

Höften är ett område i kroppen som ofta är stelt, det beror helt enkelt på att man rör på den för lite under dagen och står upp för lite. Så det första steget för en mer hälsosam höft är att försöka stå och gå mer.

Att ta korta pauser i arbetet och att ställa sig upp, promenera till affären är två enkla exempel på hur man kan aktivera höften mer.

Om man dessutom tar sig tid att några gånger varje vecka träna rörlighet är man på god väg till en hälsosam höft!

 

Här kommer tips på fyra superövningar!

Adduktor mobilisering

  • Stå på alla fyra med knäna höftbrett och händerna axelbrett sträck sedan ut ena benet direkt åt sidan tryck ned insidan av skog mot golvet med tårna pekandes framåt.
  • Håll hela kroppen i rak position från nacke till rumpa, samtidigt som du går bakåt med rumpan mot hälen. Gå så långt bak att ryggen håller sig rak.

 

 

Kringlan

  • Ligg dig på sidan med en kudde under huvudet. Placera vänster knä på golvet i 90 graders vinkel.
  • Placera höger hand på knät och greppa tag i vänster fot med vänster hand.
  • Håll kvar vänster knä på golvet samtidigt som du vrider upp bröstet så att det pekar upp mot taket.
  • Dra överbenet mot dig så nära rumpan du kan utan att vänster knä lyfter. Sträva mot att det undre benet ska vara i en rak linje från knät till huvudet.
  • Gör likadant fast spegelvänt med vänster sida.

Ryggliggande sätesstretch

  • Lägg dig på rygg och lägg upp foten på det andra knät.
  • Behåll en neutral position i ryggen med huvudet vilandes mot underlaget, krama om benet knäväcket och dra benet mot dig.

 

Spider man

  • Inta en armhävningsposition med hela kroppen i rak linje.
  • Kliv fram med ena foten så att den kommer på utsidan av handen. Sjunk ner med det bakre knät mot golvet
  • Sträck på dig och lyft upp bröstkorgen.
  • Pressa höften ner mot golvet och knät bort från kroppen för att få ännu bättre stretch på insida lår.

 

Ha nu en bra och rörlig helg!

 

 

Magnus, Personlig tränare

SKA VI KÖRA IGÅNG?

Boka kostnadsfri konsultation