Träna vid klimakteriet 

Klimakteriet, eller övergångsåldern, är en period som kan inträffa redan runt 40-års ålder (perimenopaus) och är en naturlig del av livet. Det är många kvinnor som mår dåligt av sina symtom och har svårt att komma igång, eller upprätthålla en hälsosam träningsrutin. Hos oss får du förståelsen och kunskapen om hur du kan lägga upp din träning under klimakteriet, för att må så bra som möjligt, men också för att minska symtomen. Nedan hittar du 5 tips för att må bättre, och självklart kan du kontakta oss för att få hjälp. 

1. Strunta i vågen och ät bra mat

- Under klimakteriet är det viktigt att fokusera på mående och att bygga muskelmassa. Balansen mellan muskelmassa och fettprocent är viktigare än själva vikten. Det är också värt att veta att vi tappar ca 1% muskelmassa per år efter det att vi har nått klimakteriet.
- Hitta en kosthållning som fungerar för dig - och som ger tillräckligt med energi. Undvik bantningsmetoder och fokusera på mat som innehåller mycket protein.

2. Få iordning på sömnen
- Dålig sömn leder till sämre återhämtning och sämre hormonstatus. Tillägg dessutom att vi blir mer benägna att äta "onyttigt" då vi får en ökad hunger. Sträva mot att få in daglig rörelse, träna, undvik koffein och alkohol, meditera/andas. Hitta ett sätt som funkar för dig att varva ner.

3. Minimera stress
- Stress ökar nivåerna av kortisol, vilket i sin tur gynnar fettinlagring och ökad hunger. Försök definiera vad som orsakar stressen, omvärdera vad som är viktigt samt fokusera på träning och återhämtning.

4. Styrketräna
- Muskelmassa minskar ju äldre vi blir (ca 1% per år). Dels som en konsekvens av åldrande, men också pga. inaktivitet. Om du har begränsat med tid för träning – fokusera på att bygga styrka.

5. Kom ihåg att det aldrig blir som förr
- Kroppen kommer att svara helt annorlunda på allt från träning till stress, alkohol, koffein, socker och kalorier – och kommer att fortsätta från och med nu. Lev inte med falska förhoppningar – lär istället känna din ”nya kropp”.

Kom ihåg: Det behöver inte betyda sämre – utan annorlunda.

Vill du ha hjälp att komma igång? Tveka inte att fylla i formuläret nedan, så återkommer vi inom kort.